VOOR NIEUWS EN MEER INFORMATIE! GA NAAR: WWW.SNIPS.NL
NONDUALITEIT
Watskeburt?
— (30-5-09)
Oftewel: wat is er gebeurd?
Ooit
was alles één. Alles vormde een geheel met de bron van waaruit
het kwam. Dat één was als het Bijbelse paradijs, als de
Hemel — kortom, een plek waar alles goed was, vrede heerste en er
geen dualiteit bestond omdat alles hetzelfde en dezelfde was.
Toen, op een vaag en stupide moment, heeft dat één de gedachte
ontwikkeld dat het wel uit de bron kwam maar niet van de bron was. Het
één dacht
dat het wel zonder de bron kon en scheidde zich af van de bron. Het één
dacht alleen verder te gaan en de bron de bron te laten.
Eenmaal los van de bron, begon het één zich als een losstaand
iets te zien, omdat er aan de ene kant die bron was en aan de andere kant
dat één. Er ontstond een gevoel van gemis, het
één miste de bron en voelde zich schuldig over de afscheiding.
Bovendien was het één bang dat de bron haar zou straffen,
en dat was het moment waarop het Ego zich ontwikkelde, omdat het één
zich bewust werd van zichzelf door de schuld die het ervoer. Het Ego zag
zichzelf als God (en dat is De God die we van de Bijbel kennen) en wilde
zich niet schuldig voelen. De schuld moest geprojecteerd worden op iets
anders en het Ego van het één begon te creëren wat
wij nu kennen als het leven in het universum, en het Ego strafte de creatie
voor de eigen "zondeval" (= afscheiding van de bron).
Aangezien het één vanuit de bron komt en daardoor hetzelfde
en dezelfde is als de bron, kan het één wat de bron kan.
Dus als de bron kan creëren (want de bron heeft het één
gecreëerd als deel van Het Geheel, als zichzelf als het ware, ondeelbaar)
kan het één ook creëren. Maar wat het één
ook creëert, het is altijd hetzelfde en dezelfde als het één
van waaruit het ontstaat. Gezien het feit dat het één vanuit
de bron komt en hetzelfde als de bron is, en het leven in het universum
vanuit het één komt dat hetzelfde als de bron is, is al
het leven in het universum hetzelfde en dezelfde als de bron.
Snap ik het zelf nog?
Het één creëert het universum met alles er in en er
op om haar schuld af te kunnen schuiven, en als gevolg daarvan is het
universum bevolkt met wezens die zich schuldig voelen (want ze zijn ontstaan
vanuit het schuldgevoel van het één) en deze wezens zijn
met niets anders bezig dan hun schuld kwijt te raken door hun onschuld
te bewijzen ("ik heb niets gedaan") of hun schuld af te schuiven
("hij heeft het gedaan") — of beiden tegelijk, dat kan
ook, maar wat deze wezens ook doen, het schuldgevoel is altijd volledig
onbewust.
Vanuit deze gedachte kan het leven op aarde niets anders zijn dan een
tranendal. Natuurlijk zullen er mensen zijn die zich gelukkig prijzen,
anderen prijzen zich minder gelukkig, maar als je kijkt naar het leed
op aarde, de rampspoed, de moorden en oorlogen op aarde, dan moet iedereen
met juiste denkgeest deze aarde wel als een tranendal zien.
Als we zien dat het een teringzooi is hier, geven we een ander daarvan
de schuld: "het is die regering, nee, het is die regering, nee, het
is de bio-industrie, nee, het is het militaire complex, nee, het zijn
de buitenaardsen, nee, de reptilianen, nee, de Illuminati, nee, het is
Dan Brown!"
Mensen die zich schuldig voelen schuiven de schuld af op een ander. Het
is altijd de ander die schuld heeft aan het verliezen van een baan of
een geliefde. Het is altijd de schuld van een ander als er iets gebeurt
wat niet leuk is. Als een hele creatie daarop gebaseerd is, dan kan het
niet anders dan geweld creëren. En dat is wat het één
heeft gedaan toen het dacht dat het zich afscheidde: het creëerde
geweld, in feite creëerde het de Hel.
Het leven is alleen maar geweld. Letterlijk geweld, maar ook geweld in
de zin dat iedereen wil hebben wat de ander heeft, of meer wil hebben
dan de ander heeft; ook dat is geweld. Beter zijn dan de ander is geweld.
Ook als we het sport noemen, gaat het nog steeds om de ander te "verslaan"
en dat is geweld. Dat komt alleen omdat we ontstaan zijn uit schuldgevoelens.
De ironie wil dat het één zich niet kan afscheiden van de
bron; het is godsonmogelijk. Dit houdt in dat het één zich
nooit heeft afgescheiden van de bron, want dat kan gewoonweg niet, dus
het één DENKT alleen maar dat het zich heeft afgescheiden.
Gevolg is dat het één alleen maar DENKT dat het schuldig
is en een onterecht schuldgevoel afschuift op de creaties die het één
DENKT te creëren.
Als het één nooit is afgescheiden van de bron is het dus
niet alleen hetzelfde als de bron, maar dezelfde als de bron. Het één
IS de bron, en aangezien de bron op de hoogte is van het feit dat het
één zich NOOIT heeft afgescheiden, kan alleen de bron creëren,
en de bron kent geen schuld en heeft geen schuldgevoel, gaat dus ook niet
iets creëren om een niet-bestaand schuldgevoel op af te schuiven.
Dus... watskeburt?
Het één DENKT dat het zich heeft afgescheiden van de bron
(wat niet zo is) en het één DENKT dat het schuldig is aan
de afscheiding (wat niet zo is) én het één DENKT
dat het in staat is om iets te creëren om die niet bestaande schuld
op af te schuiven (wat niet zo is). Er is geen afscheiding, er is geen
schuld en er is niets gecreëerd
om die schuld op af te schuiven. Er is alleen maar de bron die zich uit
als één, zoals dat altijd is geweest en altijd zal zijn.
De bron IS het één en IS onveranderlijk. Het één
heeft de misvatting dat het afgescheiden is en de bron heeft alle geduld
en wacht rustig tot het één weer wakker wordt uit haar droom
en inziet dat er nooit afscheiding of een universum is geweest.
Wakker worden is alleen maar de volledige realisatie van het simpele feit
dat wij nooit zijn geweest. Een plotseling ontwaken zou een te grote schok
zijn —net zoals iemand wakker maken uit een nachtmerrie vervelende
gevolgen kan hebben, het is beter zo iemand zelf wakker te laten worden
in zijn of haar eigen tempo— en daarom gunt de bron ons een aantal
denkbeeldige levens om langzaam wakker te worden.
Al die levens zijn slechts verbeeldingen van de misvatting dat we hier
zijn. Alles wat wij meemaken is een droom, of liever gezegd, gezien de
staat waarin we verkeren, een nachtmerrie. Daaruit moeten we langzaam
wakker worden, in onze eigen tijd. En vertrouw me, iedereen gaat wakker
worden op de voor hen juiste tijd.
En of we er nou één leven, een half leven of duizenden levens
over doen, doet er niet toe, want er is aan alles gedacht: er bestaat
namelijk geen tijd dus je verdoet ook nooit je tijd. Tijd bestaat alleen
maar in deze nachtmerrie, en aangezien de nachtmerrie niet echt is, is
tijd ook niet echt.
Alles gebeurt op hetzelfde moment en als je er duizenden levens over doet
om wakker te worden, dan leef je die duizenden levens op hetzelfde moment,
en als je er twee levens over doet, leef je die op hetzelfde moment —
duizend of twee levens, het maakt geen verschil, het gebeurt op hetzelfde
moment en we worden uiteindelijk ook allemaal wakker op hetzelfde moment;
er is niets anders dan hetzelfde moment.
Voor de muggenzifters onder ons: "hetzelfde moment" is niet
gelijk aan het in spirituele kringen gangbare "Nu". "Nu"
impliceert dat er ook een verleden en een toekomst is, en dat is niet
het geval. Wat wij verleden, heden en toekomst noemen, gebeurt allemaal
op hetzelfde moment. Er is geen lineaire tijdsloop. Er is ook geen oorzaak
en gevolg, want dat impliceert dat er eerst iets gebeurt wat daarna iets
anders veroorzaakt, en dat impliceert een lineaire tijdsloop die niet
bestaat. Zonder tijdsloop, oorzaak en gevolg kan er geen schuld zijn omdat
niemand werkelijk iets doet.
Dus? Watskeburt?
— Helemaal niets!
Wat is het probleem dan?
— Er is geen probleem?
Waarom doen we dan zo moeilijk?
— .......................................?
|