VOOR NIEUWS EN MEER INFORMATIE! GA NAAR: WWW.SNIPS.NL
NONDUALITEIT
De Waarheid
— (31-7-09)
Ik weet nog niet wat ik ga schrijven,
ik weet alleen dat ik iets ga schrijven. Wat er door mijn hoofd schiet
is de regel: "Er is slechts Eén dat zich voordoet als velen".
Er is Eén dat droomt dat het velen is, zoals ik, wanneer ik 's
nachts slaap en zou dromen, in die droom meerdere individuen zie die vanzelfsprekend
allemaal uit mij komen, aangezien ik degene ben die droomt.
Er is Eén dat zich voordoet als velen. Dit houdt in dat ik niet
degene ben die droomt maar juist een individu ben in de droom van de dromer.
Als ik jou tegenkom dan droomt de dromer dat ik —een droomfiguur—
jou tegenkom, en jij bent ook een droomfiguur gedroomd door de dromer
die Eén is. Wij zijn beiden droomfiguren in een droomwereld en
niets van dit alles is echt.
Zoals wij onze angsten en ervaringen 'verwerken' in onze dromen, zo doet
Eén precies hetzelfde in haar droom (ik kies ervoor om Eén
als vrouwelijk te zien). De wereld waarin wij leven is daarom een beeld,
een projectie, dat Eén heeft van wat zij ervaren en meegemaakt
heeft en wat haar is overkomen. De dromer, die Eén is, verwerkt
wat zij heeft ervaren en dat is wat wij werkelijkheid noemen.
Ervaren is altijd subjectief. Het is nooit objectief en het is nooit De
Waarheid omdat we ervaren met de kennis en indoctrinatie die wij in het
verleden tot ons hebben genomen. Dit geldt ook voor het Eén. Wat
het Eén denkt te hebben ervaren is subjectief en is niet De Waarheid.
Wat Eén droomt —haar verwerking van subjectieve ervaringen—
kan nooit De Waarheid zijn.
Op aarde kunnen we een aantal standaarden vaststellen. Zo zien we ons
allemaal gescheiden van elkaar, als losstaande individuen, en gaan we
er allemaal —bewust of onbewust— van uit dat we bedreigd kunnen
of zelfs zullen worden. Dit houdt in dat we ons —wederom
bewust of onbewust— verdedigen tegen alles wat ons zou kunnen of
gaat bedreigen. We verdedigen onze huizen, onze landgrenzen,
onze normen en waarden, onze geliefde, onze relatie, ons lichaam, ons
huisdier.
Simpel gezegd verdedigen we alles waarvan we denken dat het van ons is.
Dit houdt in dat Eén, onze dromer, haar gevoel van afscheiding
van De Bron, bedreiging door een mogelijke vergelding van De Bron en verdediging
tegen een mogelijke vergelding van De Bron aan het verwerken is en dat
doet middels projectie op de wereld en alles wat zich daarop begeeft.
Ik hoor nu de zachtaardige onder zeggen "maar bij de dieren is
het anders". Nee, sorry, ook in de dierenwereld is alles er
op gericht om te beschermen en verdedigen wat van dat dier is. Dat kan
dat dier natuurlijk alleen doen als het onbewust weet dat het
losstaat van dat andere mannetje dat de macht probeert over te nemen,
en dat doet het ook omdat ook de dieren slechts een projectie zijn van
Eén. De plantenwereld is al niet veel beter. Het is haat en nijd,
mijn en dijn, survival of the fittest, net als bij ons.
Dus... als dit alles een projectie is van wat Eén denkt te hebben
ervaren, en alles wat Eén ervaart subjectief is en niet De Waarheid,
wat is dan objectief en wel De Waarheid? En vooral, wat kunnen
wij er aan of mee doen?
Allereerst De Waarheid... wat is dat? De Waarheid is altijd één
waarheid, zodra we het hebben over mijn waarheid, individuele waarheden,
meerdere waarheden of mogelijke waarheden (die we weer kunnen en moeten
gaan verdedigen) hebben we het niet over De Waarheid. De Waarheid is universeel,
onveranderlijk en eeuwig. Er valt niet over te discussiëren, er valt
niets op af te dingen, het is wat het is en zal altijd en eeuwig zijn
wat het nu is en altijd is geweest, namelijk, De Waarheid. Niet "een"
waarheid, maar DE Waarheid.
We zijn niet in staat om De Waarheid vast te stellen, omdat wij slechts
droomfiguren zijn die alles volledig subjectief ervaren. Wat we wel kunnen
vaststellen is wat niet De Waarheid is, en dat is heel simpel te doen.
Hier zijn een aantal starters:
- Alles wat we categoriseren als "van ons" is niet De Waarheid.
- Elke overtuiging die kan worden herzien, is niet De Waarheid.
- Alles waarover gediscussieerd wordt en waarover de meningen verdeeld
zijn, is niet De Waarheid.
- Alles wat veranderlijk is en aan ondervinding en ervaring onderhevig,
is niet De Waarheid.
- Liefde die ten tijde van strubbeling tijdelijk of voor altijd in
haat kan overgaan, is niet De Waarheid.
- Alles wat verdedigt lijkt te moeten worden en alles wat we denken
kwijt te kunnen raken, is niet De Waarheid.
Met een beetje fantasie kun je er vast nog wel een paar aan toevoegen.
In feite is alles wat we hier op aarde zien, horen, ruiken, proeven
en voelen aan verandering onderhevig en tijdelijk en vanzelfsprekend
niet De Waarheid, omdat De Waarheid onveranderlijk is en niets werkelijks
bedreigd kan worden. Gaat het uiteindelijk een keer dood of stuk, of
kan het ons verlaten of ontgaan, dan is het niet werkelijk en niet De
Waarheid.
De Waarheid druist in tegen alles wat wij waarnemen en ervaren, waardoor
wij dit niet kunnen zien als De Waarheid, en het komt in feite hierop
neer:
Zo simpel is het, maar als het makkelijk zou zijn om dit tot ons te
nemen en ernaar te leven, zouden we er niet zoveel woorden aan vuil
hoeven te maken.
Dan als tweede: wat kunnen wij er aan of mee doen?
Er is slechts keuze tussen twee mogelijkheden, waarvan de één
illusie is en de ander niet. Je kunt ervoor kiezen de wereld te bezien
vanuit het ego (wat makkelijk is, omdat we dat al miljarden jaren doen),
maar die keuze is een illusie en levert ons op wat we nu hebben: afgescheidenheid,
angst, schuld, oorlog, moord en doodslag. Of je kunt ervoor kiezen de
wereld te bezien vanuit de juiste gedachte (of juiste denkgeest) dat
deze wereld niet werkelijk is (want niets werkelijks kan bedreigd worden,
en, zoals is bewezen in het verleden en wordt verwacht voor de toekomst
kan de wereld bedreigd worden en 'moeten' we die wereld beschermen en
verdedigen).
Kiezen om de wereld te bezien vanuit de juiste gedachte (of juiste denkgeest)
is niet makkelijk, het is ook niet leuk en je wordt er in eerste instantie
helemaal niet gelukkig van, maar het is wel de keuze die iedereen uiteindelijk
een keer zal maken. En het maken van die keuze is slechts het maken
van die keuze, dat houdt niet in dat je meteen wakker bent, verlicht
bent of verwerkelijkt bent; het houdt alleen maar in dat je bereid bent
om wakker te worden.
Vraag jezelf bij alles af of het wel of niet bedreigd kan worden, of
het wel of niet voorbij kan gaan, of het wel of niet stuk kan gaan of
kan sterven. Is het antwoord "ja", dan is het niet werkelijk,
en als het niet werkelijk is dan bestaat het niet. Hoe zinvol en slim
is het om je er druk over te maken als het niet bestaat? Wat draagt
het bij aan het geheel om iets dat niet bestaat als werkelijk te benaderen?
Wat schiet jij daarmee op?
Als de droomfiguren in de droom de droom niet als werkelijkheid ervaren
en zich niet laten verleiden tot het uitspelen en serieus nemen van
de droom, dan wordt de dromer wakker; en als de dromer wakker wordt,
ziet zij dat ze nog steeds gewoon thuis is en De Bron nooit heeft verlaten.
Klink gemakkelijk hè? Nou, dat is het niet. Het is godvergeten
moeilijk tot aan bijna onmogelijk om te doen, maar er is slechts één
keuze mogelijk, aangezien de andere keuze illusie is.
|