VOOR NIEUWS EN MEER INFORMATIE! GA NAAR: WWW.SNIPS.NL
NONDUALITEIT
Aanval En Verdediging
— (30-8-09)
Bij alles wat ik beweer kan een ander
veroordelend wijzen en zeggen dat ik dit zelf nog niet zo doe, en dan
hebben ze nog gelijk ook. Ik kan heel simpel uitleggen hoe 'het' in elkaar
zit en hoe we ons 'zouden moeten' gedragen als we ons zouden gedragen
vanuit wat we werkelijk zijn, maar ik weet dat ik me niet zo gedraag en
mensen kunnen daar op wijzen en het verhaal onderuit halen door het in
het persoonlijke te trekken. En dat doen ze ook, want 'het verhaal' is
net zo bedreigend voor hun ego als voor mijn ego.
Dat is jammer, want het gaat om het verhaal en niet om 'hoe ik daar mee
omga' en of ik zelf wel 'strikt in de leer' ben. Dat is allemaal onzin
dat aangegrepen kan worden om maar niet inhoudelijk in te gaan op het
verhaal. Maar het schijnt niet anders te kunnen omdat we met zijn allen
nog steeds zo dwaas zijn om te denken dat het allemaal persoonlijk is
en dat wij als 'IK' er iets mee te maken hebben.
Het 'verhaal' is simpel, namelijk dat we allemaal een verbeelding in de
droom van het Ene zijn en dat we allemaal dezelfde en hetzelfde zijn en
vooral zondeloos, waardoor elke misstap slechts een vergissing is en een
aanval daarop nooit gerechtvaardigd is. En vervolgens gaat de buitenwereld
roepen: "Ja, maar jij [dit] en jij [dat]!!!", en voor ik het
weet ben ik in de verdediging geschoten en wijs ik net zo hard naar de
ander. Volslagen stupide!
Het is Ego dat zich verdedigt, dat weet ik, maar hoe stap je daar overheen?
Het is pas daarna, als het leed geleden is, als de boosheid over de aanval
is weggezakt, dat ik inzie dat die boosheid en die verdediging nergens
op slaat. Ik weet dat ik niets hoef te verdedigen omdat er niet zoiets
is als een "IK" dat aangevallen kan worden. Het is slechts het
'verhaal' dat middels de verbeelding van een 'Frits', of de projectie
van een 'Frits', wordt vertelt en dat verhaal kan wel aangevallen worden
maar vraagt niet om verdediging.
Evenzogoed voelt iets in mij zich rottig als iemand het verhaal aanvalt
omdat ik onbewust nog denk dat 'IK' het ben die wordt aangevallen. 'IK'
voel me misdeeld als iemand niet begrijpt wat er wordt gezegd, 'IK' word
boos als iemand beweert dat er niet inhoudelijk wordt ingegaan op wat
de ander aangeeft en 'IK' ga me zelfs nog schuldig voelen als de ander
in een slachtofferrol schiet. Pas wanneer de storm voorbij is zie ik dat
er niets is gebeurd en dat het allemaal gebaseerd is op een vergissing.
Zonder die vergissing zou het gewoon windstil zijn gebleven.
Het blijft vreemd dat we kwaad worden op een ander omdat die iets doet
wat ons niet zint, ook al weten we dat die persoon ons niet met opzet
benadeelt en niet met slechte bedoelingen iets anders beweert dan wij
geloven. We vallen iemand aan die iets doet zonder opzet en zeggen daarmee
impliciet dat die persoon ergens schuldig aan is, en die persoon gaat
zich vanzelfsprekend verdedigen. Maar het is iets dat voortkomt uit een
samenloop van omstandigheden en de aanval of verdediging is in feite altijd
gebaseerd op een vergissing en niemand is ergens schuldig aan.
Ieder weldenkend personage weet dat verdediging slechts een andere vorm
van aanval is. Wat we hebben is de volgende opsomming: vergissing + aanval
= verdediging (=tegenaanval) + verdediging tegen de tegenaanval (=tegenaanval)
= verdediging tegen de tegenaanval op de tegenaanval (=een nieuwe tegenaanval)
— et cetera ad infinitum, of tot één van de partijen
zijn of haar onnodig excuus aanbiedt en nederig accepteert dat hij de
mindere is binnen dit conflict en dan is Ego weer blij, want de twee zijn
gescheiden als winnaar en verliezer.
Het is volslagen krankjorum en alleen ego spint er garen bij. Ego kan
alleen blijven bestaan binnen een systeem van verdeel en heers en daarom
moet er altijd een aanval zijn; ego wil geen vrede, ego wil alleen maar
oorlog.
De vraag die bij mij speelt, is de volgende: moet je andere mensen vertellen
hoe jij de wereld ziet? In mijn geval, moet ik mensen vertellen dat het
leven op deze aarde een nare droom is en dat wij niet echt bestaan maar
slechts een verbeelding in de droom van het Ene zijn? Ik ben er niet op
uit om mensen te overtuigen, maar ik bedenk me wel altijd dat ik nu niet
hier mee bezig zou zijn als er nooit iemand was geweest die het me verteld
zou hebben. Ik weet dat ik met mijn opmerkingen het risico loop dat mensen
mij gaan aanvallen omdat ze het idee of gevoel hebben dat ze zich moeten
verdedigen, omdat 'het verhaal' daadwerkelijk alles waarin ze geloven
onderuit haalt; maar moet ik het daarom niet doen?
Ik weet het niet. Op dit moment ben ik erg bezig met 'de weg die ik bewandel'
en ik merk dat een andere zienswijze mij afleid en ook irriteert... dus
dat zullen 'andere mensen' ook zo hebben. Die zitten misschien tot hun
nek toe in de Tarot of het Pendelen of de Wicca of Reiki of de Nieuwe
Aarde of de White Brotherhood of The Secret —wat heb je allemaal—
en die zitten ook niet te wachten op mij om hen te vertellen dat het allemaal
net even anders is dan zij denken.
Houdt dit in dat zij mij niet mogen benaderen met hun zienswijze en ik
hen niet met de mijne? Nee, dat denk ik niet. Ik denk, als we werkelijk
geloven dat de weg die we gekozen hebben de weg is die we moeten bewandelen,
dat we dan niet boos horen te worden op iemand die het anders ziet, en
zelfs niet boos horen te worden op een ander die onze weg als onzin bestempeld.
Want wat waar is kan het niet worden aangevallen en dan is er geen noodzaak
voor verdediging.
Het liefst geloof ik dat we allemaal de vrijheid moeten hebben om 'onze
weg' te delen met anderen zonder dat er wordt gesproken over welke weg
juist is en welk idee de waarheid, en zonder dat er aanvallen worden gepleegd
op de persoon in plaats van inhoudelijk in te gaan op 'het verhaal'. Maar
dat is iets dat ego niet gaat toestaan, vrees ik. Het ego kan niet accepteren
dat dit leven daadwerkelijk onpersoonlijk is, dat er geen 'IK' is die
aangesproken kan worden op wat er verteld wordt, want dan heeft ego geen
bestaansrecht. (en ik ben zeker geen uitzondering)
Dit houdt automatisch in dat, hoewel ik weet dat de weg die ik ga de weg
is die ik moet gaan, ik er nog niet volledig van overtuigd ben dat ik
niet de 'IK' ben die de weg gaat. Er bestaat bij mij dus ergens onbewust
twijfel over wat die 'IK" is die ik schijnbaar ben en elke twijfel
is een angst van waaruit heel snel een verdediging wordt ingezet. Voor
ik verder wandel moet ik eerst die twijfel vinden, bekijken en vanzelfsprekend
weerleggen.
|