VOOR NIEUWS EN MEER INFORMATIE! GA NAAR: WWW.SNIPS.NL
NONDUALITEIT
Stilte En Volmaakte
Zekerheid — (27-6-10)
"I
Rest in God today, and let Him work in me and through me, while I rest
in Him in quiet and in perfect certainty."
(Vert: "Ik rust in God vandaag, en laat Hem in en
door mij werken, terwijl ik in Hem rust, in stilte en volmaakte zekerheid.")
Het bovenstaande is een les uit Een Cursus in Wonderen (Wd1.120.109.2)
die nu al een paar dagen achtereen door mijn hoofd spookt. Nu geloof ik
niet in God zoals de bijbel God beschrijft, dat is iets wat ik keer op
keer moet uitleggen als ik over De Cursus begin. Ik zie God als De Bron,
Het Ene, of liever gezegd zie ik God als "Dat wat IS". Ik vind
het vreselijk jammer dat wij mensen in de loop der eeuwen dat Godsidee
hebben vervormd—of misvormd—tot een levende entiteit dat buiten
ons staat, terwijl God gewoon simpelweg niets meer is dan Dat wat IS zoals
wij ook Dat zijn wat IS — er is geen scheiding.
Maar daar wil ik het niet over hebben, ik wil het hebben over de bovenstaande
zin en hoe ik die lees; namelijk als volgt: "Ik rust in Dat wat
IS vandaag, en laat Dat in en door mij werken, terwijl ik in Dat rust,
in stilte en volmaakte zekerheid." — Ik zou graag de overtuiging
willen hebben om in stilte en in volmaakte zekerheid te kunnen rusten
in Dat wat IS. Hierdoor zou Dat wat IS werkelijk Zijn wat het IS en zou
ik vertrouwen hebben in Dat wat gebeurt, wanneer het gebeurt en hoe het
gebeurt. Dat wat IS is het enige wat IS en wie ben ik om het anders te
willen? Ik ben Dat wat IS en als het IS zoals het IS dan moet
dat perfect zijn. Wie ben ik om die orde te verstoren? Wie ben ik om te
denken het beter te weten?
"Ik Ben Dat wat IS!" impliceert heel veel en betekent veel meer
dan een doorsnee New Age aanhanger zal denken. "Ik Ben Dat wat IS!"
betekent namelijk dat "Dat wat IS" ook dat "anders willen"
is, en ook die "orde verstoring" en dat "beter weten"
is. Het is niet zo dat ik het niet anders mag willen; het is niet zo dat
ik de orde niet mag verstoren; het is niet zo dat ik het niet beter mag
denken te weten; want wanneer dat gebeurt en hoe het gebeurt is ook "Dat
wat IS".
Toch wordt het in bepaalde kringen gezien als "niet goed" wanneer
iemand zich verzet tegen iets wat gebeurt, of tegen iets wat hem overkomt,
terwijl dat verzet juist iets is wat opkomt. Verzet is iets wat gebeurt,
want niemand denkt eerst "goh, laat ik mij eens verzetten" voordat
er het verzet wordt gepleegd. Het onderdrukken of afwijzen van dat verzet
is juist wel weer een bedachte actie en daarom misschien veel meer verzet
dan het eerste authentieke verzet. Kortom: verzet tegen verzet is ook
verzet. Maar in feite bestaan er geen gradaties; verzet is verzet, en
verzet tegen verzet is niet meer verzet dan het eerste verzet; het is
hetzelfde verzet, namelijk: verzet.
Uiteindelijk draait het er volgens mij om dat we rusten in Dat wat IS.
Dit houdt in dat we ook het verzet langs laten komen en laten zijn voor
wat het is. We zitten namelijk met het gegeven dat we ten eerste Dat zijn
wat IS en ten tweede een schijnbaar fysiek lichaam dat gebouwd is om te
overleven, en "verzet" is een manier van het lichaam om te overleven,
omdat het lichaam het gevoel heeft dat het wordt bedreigd. Ontkenning
van dat fysieke lichaam met dat schijnbare karakter en die schijnbaar
ingebouwde "IK" is ontkenning van Dat wat IS. Je kunt de twee
niet scheiden omdat alles Dat Ene is.
Dus het enige wat ik vraag aan Dat wat IS, is dat ik mag rusten in Dat
wat IS, in stilte en in de volmaakte zekerheid dat het goed is.
Amen!
|