SNIPS' VAULT:
INDEX
CONSPIRACY
NONDUALITEIT
SNIPS' AUTOLYSE
WEBLOG
SNIPPETS
SNIPS' WERELD
AUTOLYSE
IN DE ZANDBAK
FRITS SNIPS
DONEREN?

Pagina Verversen
VOOR NIEUWS EN MEER INFORMATIE! GA NAAR: WWW.SNIPS.NL

 SNIPS' WERELD
Wat Is Het Probleem? — (04-01-2014)

Ik begin met te zeggen dat er niets verkeerd of fout is en dat er geen probleem is, om te voorkomen dat het idee dat er iets 'verkeerd' of 'fout' zou kunnen zijn, of dat er een 'probleem' zou kunnen bestaan, gaat overheersen wanneer ik probeer te vertellen wat er gaande is in deze droomstaat. Er is niets fout en niemand heeft ooit iets verkeerd gedaan, net zoals er nooit iemand is die iets goed heeft gedaan. De basis is echt simpelweg dat alles is zoals het is en het pas 'iets anders' wordt (goed, fout, etc,) wanneer wij die lading er op aanbrengen.

Dus, nogmaals: er is niets verkeerd of fout en er is geen werkelijk probleem.

En voor ik verder ga met vertellen wat het 'probleem' is, moet ik benadrukken wat wij zijn en wat deze droomstaat is. Hier heb je niets aan, het maakt je leven niet beter en als je het met me eens bent kun je dit het beste voor je houden. Wat dit universum waarin we leven is en wat wij zijn, is 'het naamloze iets dat ik 'Dat wat is' noem maar niet werkelijk een naam of omschrijving kent' waarin dit universum en alles wat daarin voorkomt en leeft schijnbaar gebeurt.

Hoe dit universum 'schijnbaar' is gebeurt, dat weet ik niet precies en dat maakt ook niets uit (in werkelijkheid is het namelijk niet gebeurd), maar het simpele feit dat het schijnbaar wel is gebeurt, betekent dat we er nu mee te maken hebben. Het is net als rugpijn. Hoe je aan je rugpijn komt doet er niet toe, je hebt het nu en het is nu van belang dat je weet hoe je er mee om moet gaan. Hoe iets is gebeurd doet er niet toe aangezien het op dit moment schijnbaar zo is en je kunt niet terug om het te veranderen, je kunt er alleen nu op dit moment iets mee kan doen.

Het probleem waarmee we schijnbaar te maken hebben is niet werkelijk een probleem, want het is zoals het is en het kan niet anders zijn dan het is, niettemin zou het 'fijner' zijn als dit 'probleem' er niet zou zijn. Het probleem van de mensheid komt voort uit het idee dat iedereen een eigen 'ik' denkt en gelooft te zijn... en dat is iets wat we anders zouden kunnen zien en ervaren.

Die 'ik' is een schijnbaar losstaande entiteit dat een karakter en een identiteit heeft dat gevormd wordt door afkomst, opvoeding, scholing, geloof, rijkdom, machtsgevoel, meningen en overtuigingen (misschien vergeet ik 1 of 2 zaken, zou zo maar kunnen). Zolang het karakter en identiteit van die 'ik' overeenkomt met de karakters en identiteiten van de andere 'ikken' in de omgeving, is er niets aan de hand, dan voelt de 'ik' zich veilig, maar zodra een 'ik' in de omgeving iets anders is, ontstaat het probleem.

Dit 'anders zijn' kan ontstaan op elk gebied van de zaken die een karakter en identiteit vormen, elk 'anders zijn' kan een situatie creëren waarin een 'ik' zich bedreigd voelt. Dit is omdat die 'ik' alleen maar bestaat uit de samenklontering van afkomst, opvoeding, scholing, geloof, rijkdom, machtsgevoel, meningen en overtuigingen en wanneer er aan één van die punten gerommeld wordt, is het 'ik-gevoel' niet meer compleet en kan een 'ik' zich in zijn geheel aangetast en bedreigd voelen.

Eén op één kan dit leiden tot een ruzie of een gevecht; in een grotere setting kan dit leiden tot opstootjes of een burgeroorlog; in een nog grotere setting kan dit leiden tot oorlog tussen twee volken, tussen twee of meer landen, tussen twee of meer continenten en kan het leiden tot massamoord en genocide. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat massamoord en genocide, de uiterste resultaten van de wrijving tussen 'ikken', en een ruzie tussen twee afzonderlijke 'ikken', precies hetzelfde zijn. Het is hetzelfde mechanisme en komt puur en alleen voort uit het gevoel dat de 'ik' bedreigd wordt.

Die 'ik' is slechts de schijnbare samenklontering van afkomst, opvoeding, scholing, geloof, rijkdom, machtsgevoel, meningen en overtuigingen en dat heeft absoluut niets te maken met wat jij en ik werkelijk zijn. Het beginnen van een gevecht om je eigen 'ik' te beschermen, of de 'ik' van een ander, of de 'ik' van je volk, of de 'ik' van je land, is niets anders dan het resultaat van de misvatting dat je iets minder zou zijn dat 'Dat' waarin alles schijnbaar gebeurt. Dat is het probleem.

Maar het is geen probleem omdat het niet anders kan zijn, want zonder al die 'ikken' kan er geen leven op aarde zijn en het gevolg van al die 'ikken' die nodig zijn, is dat er botsingen ontstaan. Of dit leidt tot niets, tot een ruzie of tot massamoord of genocide is slechts het gevolg van de mate waarin we het toelaten. Je kunt je er natuurlijk bewust van zijn en er een beetje op letten hoe je ergens op reageert.