De Kern Van De
Zaak
1: Intro — (10-1-09)
Ik vind
steeds vaker dat spirituele mensen en ook mensen die zich met Advaita
bezighouden te gemakkelijk het "aardse" loslaten, of dat op
z'n minst suggereren. Binnen Advaita wordt er gezegd dat iets opkomt en
dan in bewustzijn verdwijnt, je hoeft er niets mee te doen en het is wat
het is (simpel gezegd). Daarbij gaan we voorbij aan de kern van waarom
dat zo is, en dat is de reden waarom veel mensen stoppen met participeren.
We zitten met een fundamenteel probleem. Ik zeg met opzet "we"
omdat ik denk dat het probleem inherent is aan het bestaan op aarde.
Dus, als jij op deze aarde leeft dan moet je wel dit probleem hebben.
Dit klinkt erg stellig en er zullen mensen gaan steigeren, maar dat
geeft niet — that's life!
Het probleem is dat alles voortkomt uit de kern. Nu lijkt "de kern"
een vaag begrip, net zoals "de bron" of "het al",
maar ik gebruik nu specifiek "de kern" omdat dit woord beschrijft
waar het om gaat. De kern is, zoals ik het nu gebruik, volgens Van Dale
(figuurlijk): 'wat het midden of middelpunt, de grondslag of het
voornaamste van een geheel uitmaakt' — Die kern dus.
Alles komt voort uit die kern en als je iets zou willen veranderen aan
wat nu is, zou je die kern moeten veranderen. Zolang de kern ongewijzigd
blijft, kun je alleen symptomen van een probleem bestrijden. Hierdoor
lijkt het probleem opgelost, maar dat is illusie; in werkelijkheid zal
er niets veranderen buiten die kern.
Dit werkt op alle vlakken zo. Laten we als voorbeeld een hedendaags
aards probleem nemen wat mij bezighoudt
(het is nu januari 2009): de oorlog in Gaza. Er is een conflict (Israël
bezet Gaza al heel lang) en daar is verzet tegen (Hamas wil Israël
weg uit Gaza) en dat wordt nu met geweld uitgevochten. Israël bestookt
Gaza met bommen en valt Gaza binnen met één van de best
getrainde legers ter wereld en heeft inmiddels zo'n 700 Palestijnen
gedood.
Dit probleem is niet op te lossen door opnieuw een staakt het vuren
te organiseren of zelfs vrede te sluiten. Dat is symptoombestrijding,
het probleem wordt niet opgelost. Om het probleem in Gaza werkelijk
op te lossen moeten we naar de kern van het probleem kijken en dat is
de staat Israël en haar bestaansrecht.
Edoch, de discussie over het bestaansrecht van Israël mogen we
niet voeren, want de joden zijn door de eeuwen heen altijd al vervolgd
en bovendien zitten we met een collectief schuldgevoel dankzij de Tweede
Wereldoorlog en de Holocaust. Israël is ontastbaar. Hierdoor kunnen
we niet bij de kern van het probleem komen —het onterechte bestaansrecht
van de staat Israël— en zal het Palestijnse vraagstuk nooit
worden opgelost.
De oplossing is ook niet "het (de oorlog in Gaza) komt op en verdwijnt
weer in het bewustzijn", want het verdwijnt niet; en zeggen dat
het allemaal illusie is, is niets meer dan een vluchtweg om "het
probleem" te ontlopen.
Je zult zien dat als je de moed hebt om problemen te ontleden tot aan
de kern, dat deze kern niet veranderd kan worden omdat er een fundamenteel
verzet bestaat tegen het veranderen van de kern. Hierdoor kunnen we
op ons best slechts de ergste symptomen bestrijden maar nimmer het probleem
oplossen. Dit geldt voor grote problemen, immense problemen, maar ook
voor hele kleine problemen zoals jij die hebt of ik die heb.
Ons probleem is dat we beweren dat we problemen willen oplossen —en
we denken ook dat we problemen kunnen oplossen—, terwijl
we alleen symptomen bestrijden en ons fundamenteel verzetten tegen het
aanpassen en herprogrammeren van de kern waardoor het probleem opgelost
zou kunnen worden. We kunnen zo ver komen dat we de kern zien, maar
het lukt ons niet om de kern te veranderen.
De kern is wel te veranderen, daarvan ben ik overtuigd, alleen
niet zolang we de "mindset" houden die we nu hebben, omdat
we ons altijd zullen verzetten tegen een verandering van dat wat wij
denken te zijn, de kern van ons bestaan. Het maakt niet uit of we denken
wat we zijn in deze "werkelijkheid" of dat we denken wat we
zijn binnen Adviata/non-dualiteit/spiritualiteit, die kern durven we
niet aan te raken.
Zo bekeken is Advaita, of non-dualiteit, slechts de weg naar het zien
van de kern en vervolgens accepteren we dat, om wat voor reden, die
kern niet veranderd kan worden. Zo wordt Advaita/non-dualiteit een eindpunt
van een spirituele zoektocht. Ik denk dat Advaita/non-dualiteit slechts
het begin is, alles daarvoor was voorspel.
Niemand, ook niet mensen die zeggen verlicht of verwezenlijkt te zijn,
lukt het die kern te veranderen. Zij hebben wellicht de kern gezien
en hebben een vorm van acceptatie gecreëerd waardoor ze voor lief
kunnen nemen dat problemen niet opgelost kunnen worden. Zij blijven
problemen hebben, ze blijven pijn voelen, ze blijven geluk afwisselen
met ongeluk, ze blijven mens onder de mensen. In feite is er voor hen
helemaal niets veranderd, alleen hebben ze een manier gevonden om er
mee om te gaan.
Je kunt zeggen "het is zoals het is en dat is goed" en het
is nog waar ook. Je kunt zeggen "dingen gebeuren en er is geen
IK die dat doet of ondergaat en dat is goed" en ook dat is waar.
Je kunt elke spirituele oneliner gebruiken die je wilt en ze kunnen
waar zijn of niet, maar uiteindelijk is het niets meer dan een oneliner,
een vlucht uit het spel, een manier om er mee om te gaan, een soort
van distantiëring. Het is tevreden zijn met de religie non-dualiteit
als eindhalte.
Je kunt de kern zien maar je bent niet in staat de kern te veranderen
omdat er een fundamenteel verzet is tegen verandering van de kern. Je
kunt zien dat het spel is, maar je bent niet in staat het spel te veranderen.
En elke spirituele oplossing die je vrede schenkt in dit moordlustige
spel, is niets meer dan een vlucht uit dat spel. Het is je losmaken
van de onzin en wachten op de dood als ultieme verlossing. Dit geldt
ook, of misschien juist wel, voor Advaita.
Echte spiritualiteit is niet hier om je een goed gevoel te geven, Advaita
is niet hier om iets op te lossen, het is allemaal hier om je te laten
zien wat werkelijk is. Niet om vervolgens de onwerkelijkheid als lastige
bijzaak te zien, maar om werkelijk iets met die onwerkelijkheid te doen.
Werkelijke spiritualiteit geeft je de kennis dat het er uiteindelijk
niet toe doet wat je doet, er is geen straf of einde aan je bestaan,
en daardoor heb je alle vrijheid om te doen wat je wilt doen. Alles
kan en als je daardoor sterft is er helemaal niets aan de hand.
Het voordeel van de kern zien en weten dat alles om ons heen onwerkelijk
is, is dat je kunt doen wat in je op schijnt te komen en dan ga je bij
voorkeur uit van je hart, wat weer de kern is van je lichaam. Het enige
wat spiritualiteit of Advaita ons wil laten zien is "hè,
het maakt niet uit hoe het voelt, het is niet echt, ga maar door. Doe
maar, doe maar".
Dit houdt niet in dat je gaat denken "wat kan ik doen en wat heeft
dat voor effect op mij?" of erger "hoe word ik daar beter
van?", maar dat je doet wat het moment je ingeeft, wat van nature
bij je opkomt, en als dat niet werkt dan doe je het volgende. Je bent
nu eenmaal op aarde en op aarde doen we dingen, DAT is zoals het is
en DAT is goed. Niets doen en zeggen "alles is illusie en het maakt
allemaal niets uit" is de illusie laten zijn voor wat het is dat
is echt zonde van je tijd op aarde. Het zien van de kern is niet genoeg,
het veranderen van de kern zodat er werkelijke vrijheid ontstaat behoort
tot de mogelijkheden en ik geloof dat dit moeiteloos kan. Hoe? Geen
idee.
Spiritualiteit heeft niets te maken met vrede, vrijheid, rust, liefde,
verlichting of verwerkelijking, dat zijn allemaal woorden voor afzonderlijke
vluchtroutes die we inslaan om ons afzijdig te houden van wat gaande
is. En dit, wat gaande is, is nu juist hetgeen dat is verzonnen voor
ons, of misschien door ons, om iets mee te doen. En sommige mensen krijgen
te zien dat het niet echt is, maar dat is geen reden om niet mee te
doen.
Het is een spel, oké, het is niet echt, oké, maar als
je niet mee wilt doen wat doe je hier dan nog? We hebben echt niemand
nodig om ons met mooie spirituele sprookjes in slaap te soezen, we slapen
allemaal al! Als roosjes – 24 virtuele uren per 7 virtuele dagen!
Ook verlichte en verwezenlijkte mensen slapen nog, ze dromen alleen
een andere droom.
En natuurlijk ben ik dualistisch, natuurlijk spreek ik mezelf tegen,
dat is wat er gebeurt als je meedoet aan het spel, want het spel is
dualistisch en gebaseerd op tegenspraak. Niemand zegt dit duidelijker
dan Alice:
Niets zal zijn wat het is
Want alles zou zijn wat het niet is
En andersom — wat het is zal het niet zijn
En wat het niet zal zijn wel.
(vrij vertaald uit: Alice in Wonderland)
Vrijheid is niet accepteren dat alles is zoals het is en dat er geen IK
is die er iets aan kan veranderen. Zo simpel is het niet. Wat kan er nog
mooier zijn dan daadwerkelijk de kern van alles veranderen waardoor dit
stupide aardse spel werkelijk tot een einde kan worden gebracht? Een daadwerkelijk
volwaardige finish in plaats van een virtuele eindhalte.
Alle Delen:
1. INTRO
2. SYMPTOOMBESTRIJDING
3. SPIRITUELE AUTOLYSE
4. SYMBIOSE